Standaard eiercontract – Want Makkelijker, dat kan wel!

De Unie van Pluimvee Producenten maakt sinds kort gebruik van een standaard eiercontract binnen de verkoopbemiddeling. Deze behoefte ontstond door onvrede bij leden over onredelijke inkoopvoorwaarden van afnemers. Daarnaast zorgt het standaard eiercontract voor betere interne processen, want makkelijker, dat kan wel! 

Onvrede bij Leden over Inkoopvoorwaarden 

Veel leden van de UPP uitten hun onvrede over de inkoopcontracten en -voorwaarden die door afnemers worden gehanteerd. De UPP ziet dat er een enorme verscheidenheid aan contracten in omloop is, met onduidelijke of zelfs onredelijke bepalingen. Dit zorgt in de praktijk regelmatig voor vraagtekens bij onze leden. Onderstaand enkele praktijkvoorbeelden. 

Niet meer conform productspecificaties kunnen leveren: 

 Als een pluimveehouder, buiten zijn schuld om, niet kan voldoen aan overeengekomen productspecificaties, blijft de leverplicht toch in stand.  Welke prijs de afnemer gaat betalen voor de niet-conforme eieren, is een blanco cheque die de afnemer zonder overleg eenzijdig kan bepalen. En het wordt nog gekker. De meerkosten voor het elders inkopen van andere eieren, die wel conform de specificaties zijn, zou de afnemer op basis van de inkoopvoorwaarden vervolgens op de pluimveehouder mogen verhalen. Bovenstaande geldt bijvoorbeeld bij een salmonellabesmetting, verlies van een certificaat of ruiming van de dieren. 

Niet behalen aantal eieren 

Sommige contracten stellen dat een bepaalde productie per hen behaald moet worden. Wanneer dat niet lukt – bijvoorbeeld door ziekte onder de hennen – wordt het eiertekort gezien als tekortkoming. De schade daarvan kan contractueel vervolgens in rekening gebracht worden bij de pluimveehouder. Dit speelt vooral bij OKT hennen, waarvan de OKT kosten zijn betaald door de afnemer. 

Logistieke kosten bij vogelgriep 

Bij uitbraken van vogelgriep worden regio’s aangewezen als BT-gebied.  Eieren uit het BT-gebied worden dan conform de regels van de overheid opgehaald en getransporteerd, via een tussenstation. De extra logistieke kosten die dit met zich meebrengt, kan de afnemer zonder overleg doorschuiven naar de pluimveehouder. 

Belemmeringen bij buitenlandse afnemers 

Wanneer een pluimveehouder samenwerkt met een buitenlandse afnemer en in een BT-gebied terechtkomt, mag niet geëxporteerd worden naar het buitenland – ook niet via gecertificeerde overslaglocaties (tussenstation). Hierdoor wordt de pluimveehouder afhankelijk van de bereidwilligheid van afnemer en Nederlandse pakstations om de eieren tijdelijk ‘over te nemen’ voor afzet in Nederland. In de praktijk kan dat fout gaan doordat misbruik wordt gemaakt van de situatie: waarbij de pluimveehouder klem kan worden gezet en afgescheept met een te lage eierprijs. 

Conclusie: Een nieuw standaardcontract zorgt voor evenwichtige voorwaarden 

UPP snapt de wens van leden om te gaan werken met een standaardcontract, dat evenwichtig is met een correcte verdeling van rechten en plichten tussen pluimveehouder en afnemer. Deze knelpunten waren voor de UPP belangrijke redenen om te komen tot een beter alternatief: een standaardcontract met verkoopvoorwaarden. Daarbij opgemerkt dat we zien dat afnemers (bijna) nooit op hun strepen staan. Zij lijken zich zelden te beroepen op naleving van inkoopvoorwaarden.  

Efficiëntie en duidelijkheid voor alle partijen 

De UPP heeft dagelijks te maken met uiteenlopende contracten van eierhandelaren. Die per afnemer en per keer ook weer op details verschillen.  Dat kost onnodig tijd bij het controleren en het checken van de kleine letters. We maken ook mee dat contractafhandeling nog helemaal op papier wordt geregeld. Dan gaan er prints mee met de chauffeur, ter ondertekening door de pluimveehouder. Dat is niet meer van deze tijd. Daarom hebben wij gezegd: “Dit kan makkelijker!” En zijn we gestart met de ontwikkeling van een standaardcontract. Binnenkort volgt de digitalisering van het accorderen. Dat verlaagt de administratieve last voor iedereen. 

Evenwichtige afspraken voor iedereen 

We hebben een uitgebreide analyse gedaan van de bestaande contracten en inkoopvoorwaarden. Daarbij hebben we vooral gekeken naar de intenties van afnemers: wat willen zij geregeld hebben? Deze zaken zijn netjes en professioneel verwerkt in het standaardcontract van de UPP.  

Het resultaat is een contract dat de belangen van zowel de afnemers als de pluimveehouders respecteert – zonder onredelijke bepalingen. Afspraken zijn duidelijk, controleerbaar en gebaseerd op redelijkheid. 

Voorbeeld van het standaard eiercontract van de UPP:  Salmonella 

Als er sprake is van een salmonellabesmetting, staat in ons contract dat de pluimveehouder samen met de UPP in overleg gaat met de afnemer. Samen bekijken we wat dit betekent voor de waarde van de eieren en wat er nog mogelijk is met het product. Als er overeenstemming is over een redelijke prijs, dan wordt die bevestigd. Als er geen consensus is, dan schakelt de UPP een andere partij in die de eieren overneemt en wordt het oorspronkelijke contract met wederzijdse goedkeuring beëindigd. 

Kortom: ons standaardcontract biedt de ruimte om professioneel en in overleg tot een eerlijke oplossing te komen – ook als er iets misgaat. 

Meer informatie over het standaard contract van de UPP? Neem contact met ons op!

Voer a.u.b. uw naam in
Vul alstublieft een bericht in.