Afstand retail en producent moet korter

17 mei 2022

Het gros van de consumenten weet nauwelijks hoe ons voedsel wordt geproduceerd en welke verduurzamingsinspanningen de producenten leveren. De afstand tussen consument en producent is groot. De retail kan deze kloof kleiner maken door beter samen te werken in de keten met een volwaardiger positie voor de producenten. Een belangrijke reden voor het ontstaan van de UPP.

Foodagribusiness schreef hier een artikel over. Zij blikken terug op verhaal van Annechien ten Have in het programma Pointer. Dat verhaal maakt duidelijk hoe groot de kloof is tussen (voorlopers in) de agrarische sector enerzijds en de supermarkten en de politiek anderzijds. Supermarkten bepalen wat er in de schappen ligt, maar slagen er niet in de consument te verleiden tot het maken van duurzamere keuzes. Dit heeft vaak desastreuze gevolgen voor de verdere verduurzaming van de agrarische sector en de ondernemers die daartoe hun nek uitsteken. Lees het hele artikel op Foodagribusiness: <klik hier>

Logo_UPP_2022_DEF2