Supermarkt koopt melkfabriek. Wanneer komen pluimveebedrijven in het vizier?
11 februari 2025
Duitse supermarktketen Edeka koopt Uckermärker Milch, zo valt te lezen in Nieuwe Oogst en topagrar. Een teken aan de wand?! Gaan retail en voedselverwerkende industrie achterwaarts integreren, om verzekerd te zijn van aanvoer van voedsel en grondstoffen?
De afgelopen decennia hebben we gezien dat bedrijven in voedingsindustrie steeds groter zijn geworden. In die ontwikkeling van vergaande schaalvergroting en consolidatie heeft de boer positie verloren. Veel tuinders, veehouders en akkerbouwers zijn in toenemende mate verworden tot grondstoffenleverancier en prijsnemer.
De wereld verandert echter in rap tempo. Boeren stoppen. In Nederland worden bedrijven zelfs actief uitgekocht door de overheid. Opvolging is niet langer vanzelfsprekend, de volgende generatie wil niet 24/7 werken voor een mager belegde boterham. Zeker niet als de maatschappelijke waardering te wensen overlaat. Door geopolitieke spanningen en (dier)ziekten raken agri -en foodketens verstoord. Het gevolg is dat machtige inkooporganisaties niet langer verzekerd zijn van continue aanvoer voor een lage prijs.
Om de aanvoer van voedsel veilig te stellen kiezen bedrijven in de agri -en foodindustrie daarom steeds vaker voor de vorming van integraties. Virtueel via contracten of met daadwerkelijke aankoop van boerenbedrijven. Eierhandelaren kopen al tijden pluimveebedrijven. En nu koopt supermarktketen Edeka een zuivelfabriek. Wie volgen? Wanneer komen pluimveebedrijven in het vizier van retail en industrie?
De boerderij als familiebedrijf met zelfstandig ondernemerschap zal verder onder druk komen te staan. De Unie van Pluimvee Producenten biedt succesvol tegenwicht en slaagt er in om legpluimveehouders een betere positie te geven in de pluimveeketen. Het motto: Samen sterk voor ketenkracht en een duurzaam verdienmodel.

