Supermarkten vergroten inkoopmacht

14 mei 2025

Superunie dat voor tien kleinere Nederlandse supermarktketens inkoopt, vormt met het Belgische Colruyt en het Zwitserse Coop een nieuwe inkoopalliantie. Zo willen de supermarktketens net als concurrenten Albert Heijn en Jumbo goedkoper inkopen bij leveranciers van internationale A-merken. Zo meldt het FD.

De drie inkooppartners hebben elk een gelijk aandeel in Vasco International Trading, dat een hoofdkwartier in Amsterdam krijgt. Superunie heeft een marktaandeel van 26% in Nederland en werkt voor 1500 supermarkten van onder andere Plus, Dirk en Vomar. In de Nederlandse supermarktwereld was Superunie de enige organisatie die nog niet deelnam aan een internationale inkoopalliantie. (bron citaat: Inkoperscafé)

Het vergroten van inkoopmacht in de voedselindustrie is niet nieuw. Door machtige inkooporganisaties is al jaren sprake van continue en substantiële prijsdruk. Prijsdruk waar individuele voedselproducenten (lees: boer en tuinder) zich niet tegen kunnen verweren. De Unie van Pluimvee Producenten (UPP) ziet het daarom als haar belangrijkste taak om meer balans te brengen tussen in -en verkoopmacht in de pluimveeketen. Om dat te bereiken streeft zij naar het verenigen van minimaal 50% van de pluimveeproductie. In Nederland vertegenwoordigt de UPP inmiddels 35% van de eierproductie. Het is belangrijk dat nog meer pluimveehouders blijven aansluiten door lid te worden

Logo_UPP_2022_DEF2